Concert voor orgel, strijkers en pauken van Poulenc

Zondag 12 november 2023 om 17.00 uur wordt in de Hooglandse Kerk in Leiden het concert voor Orgel, strijkers en pauken van Francis Poulenc uitgevoerd. Het is de eerste keer dat het ‘Father’ Willis-orgel wordt gebruikt met strijkorkest en pauken. Het programma wordt aangevuld met muziek voor strijkers, pauken en solorepertoire voor orgel. Toegang is vrij, met een collecte bij de uitgang.

Uitvoerenden zijn:
• SoundWave Collective o.l.v. Libia Hernández
• Geerten van de Wetering, orgel

De klassieke muziek is niet rijkelijk bedeeld met orgelconcerten, al zijn de concerten van Händel en Saint-Saëns natuurlijk een uitzondering. Een mooi voorbeeld uit recentere tijden is dit prachtige Concert voor orgel, strijkers en pauken in g mineur van Francis Poulenc uit 1938.

Geerten van de Wetering vertelt: De Hooglandse Kerk is een prachtige plek om te spelen, het Willis-orgel leent zich heel goed voor deze muziek. Voor mij als Leidse organist is het natuurlijk heel leuk om in mijn eigen stad dit werk uit te voeren. De combinatie van het orgel, de akoestiek en ruimte van de Hooglandse Kerk en natuurlijk Poulencs fenomenale muziek – een van de meest monumentale stukken voor orgel en orkest waarin alle emoties voorbij komen. Kortom: alle ingrediënten voor een prachtige uitvoering!

U bent van harte welkom!

Programma:

Fantasia g-moll (BWV 542)

Johann Sebastian Bach

(1685 – 1750)

Saëta (1949/1966)
Uit: Eight pieces for four timpani

Solist: Darío Antón Doiz (pauken)

Elliott Carter

(1908 – 2012)

 

La danza de los fugitivos (2018)
(versie voor strijkorkest)

Jorge Amado

(1997)

 

Concert en sol mineur

pour orgue, orchestre à cordes et timbales (1938)

– Andante
– Allegro giocoso
– Andante moderato
– Allegro, Molto agitato
– Très calme, Lent
– Allegro
– Largo

Francis Poulenc

(1899 – 1963)

 

 

SoundWave Collective, opgericht door dirigente Libia Hernández, is een nieuw Haags ensemble, waarin jonge instrumentalisten, zangers, dansers, componisten en andere makers de mogelijkheid krijgen om professionele ervaring op te doen, en samenwerkingen aan te gaan met diverse disciplines. SoundWave Collective wil een verbindende schakel zijn tussen verschillende muziekstromingen en genres waar experimenten met kruisbestuiving programmering, intrigerende combinaties van muziekstijlen vormen en een creatieve manieren vinden om een divers en zo breed mogelijk publiek te trekken en te overtuigen dat klassieke muziek iets van deze tijd is en een blijvende kracht die bruggen slaat tussen culturen en continenten.

Geerten van de Wetering (1985) is organist van de Kloosterkerk in Den Haag, dirigent van het Woerdens Kamerkoor en artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en Podium21. Hij treedt op als solist, ensemblespeler en koorbegeleider. Met het in 2021 opgerichte Podium21 initieert hij uitdagende en verrassende programma’s rond het orgel, zoals in combinatie met film, video-art, theater, dans of orkest, waarmee hij een breed publiek kennis laat maken met de veelzijdigheid van het orgel.
Hedendaagse muziek en improvisatie vormen een belangrijk onderdeel van zijn werkzaamheden. In 2018 won Geerten het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem, eerder was hij finalist bij improvisatieconcoursen in Schlägl (O) en Westfalen (D). Hij werkte mee aan tientallen premières van nieuwe werken, zowel solo als in ensembleverband, van o.a. Leonard Evers, Kate Moore, Klaas de Vries en Oene van Geel. Hij is als organist verbonden aan het Herz Ensemble en de Residentie Bach Ensembles, waarmee hij o.a. de maandelijkse Bachcantatediensten in de Haagse Kloosterkerk uitvoert. Geerten concerteert in binnen- en buitenland en werkt geregeld mee aan radio- en CD-opnames. CD’s waarop zijn spel te horen is werden in de pers enthousiast ontvangen. Ook componeert hij, recent zijn enkele werken van hem uitgegeven.

Geerten studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie bij Theo Goedhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tevens studeerde hij politicologie aan de Universiteit Leiden. Na het behalen van zijn mastergraad orgel volgde hij een postgraduale aan de Universität der Musik in Wenen bij Roman Summereder (20e eeuwse muziek) en Peter Planyavsky (improvisatie). Daarnaast ontving hij lessen van Ansgar Wallenhorst (improvisatie) en Wiecher Mandemaker (koordirectie).